dilluns, 20 de juliol del 2009

Ajoatao

Aquesta és una de les receptes que més m'agraden ja que a casa l'he menjat molt. La meva mare fa aquest plat tant senzill per acompanyar carns. Pot sorprendre el seu nom "Ajoatao", és una de les receptes gastronòmiques de la Sierra de Segura (Jaén) i us puc assegurar que encara no tingui un nom bonic és boníssim.

Aquesta vegada a l'Ajoatao l'acompanya un conill rostit al forn, senzill. Sal, pebre negra i oli, i al forn.

Ara l'estrella d'aquest post és l'Ajoatao. En aquest enllaç s'han deixat l'oli d'oliva com a ingredient. Es tracta d'una salsa molt semblant a l'allioli però feta amb patata. No deixa de ser un puré de patata però amb all. Un aroma i sabor especial us puc assegurar. Amb la carn queda ideal. Tasteu-lo perquè és molt fàcil de fer.


Ingredients
  • 1 kg de patates bullides (unes 4 grans)
  • all al gust (2 dents més o menys)
  • 1 cullerada de vinagre suau ( però va a gustos)
  • 1 ou
  • oli d'oliva
  • sal


Com es prepara

A un morter posarem els alls crus talladets i els triturarem amb la mà de morter, també afegirem les patates ja bullides i pelades i tallades a daus i una mica de sal. Afegirem el rovell de l'ou en cru, i no la clara. La clara faria líquid aquest puré. Ho anirem removent tot i lligant amb l'ajut de la mà del morter. Sempre en el mateix sentit, anirem afegint l'oli per anar lligant-lo (d'aquí el seu nom ajoatao (de atar)) i espessint-lo. Al final afegirem el vinagre. A gustos més o menys quantitat.

A mi m'agrada fred igual que l'allioli.


24 comentaris:

La cuina vermella ha dit...

Doncs a mi em sembla un nom estupendo: ajotajao, és molt divertit i alhora clarificant! Em sembla una salsa estupenda per acompanyar tot tipus d'aliment, però aquest conillet tan ben cruixent encara més. Un petó enorme.

OLLES I SOMRIURES ha dit...

Vermells, ajotajao es divertit, pero és ajoatao, és que reconec que lia una mica. Salut!!!!!

Clemenvilla ha dit...

Pues a mi el nombre me gusta, suena a comida contundente y de la de antes.
Ya me imagino un trozo de carne asada a la brasa acompañado del ajoatao, vamos para chuparse los dedos!!!!!!

Cuinetes-Carme ha dit...

Mmmm, la veritat és molt bo. l'any passat vaig estar de vacances a la Sierra de Segura i de Cazorla i a tots els restaurants el posaben i està per llepar-te els dits.
Salut,

Anna ha dit...

Me encanta, resulta muy sabrosa y jugosa. Besos

Mercè ha dit...

Carai, doncs una recepta que no coneixia i de ben segur que m'agradarà més que el propi allioli! :) L'haig de provar!
Petons!

Eva Flores ha dit...

el nom ja és genial, ajoatao. A mi per la textura m'ha recordat a quan barrejava el puré de patates amb all-i-oli... ha de ser bo bo!
pt!

bajoqueta ha dit...

Amb això dels blogs aprenem receptes de tot arreu! És genial. Deu estar boníssim per acompanyar la carn :)

ELS PEIXOS ha dit...

Caram Nena, això te que ser bonísim..

ELS PEIXOS ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
OLLES I SOMRIURES ha dit...

Amb pa cruixent està boníssim, i no cal carn. Imagineu-vos que econòmica és la recepta. Salut!!!!!

Vanesuky ha dit...

Que bo nena!!És veritat, és com un all i oli però amb patata!!Quina bona cara!!T'asseguro que la pròxima vegada que faci all-i-oli per la carn, el faré així!!

Un petonet.

No tot són postres ha dit...

Olles, ganxeta, no l'havia vist mai aquest acompnyament, i de ben segur que ha d'estar força bó.
està bé això de recuperar les receptes de les nostres arrels (hauré de posar les perrunillas de Plasencia, jejej)
PTNTS
Dolça

Maria Dolores ha dit...

M'havia semblat All i oli però llegint la recepta em sembla que molt aviat la prepararé que cosa mes rica.
Petons

Margarida ha dit...

A mi l'allioli no m'agrada, però provaré aquest, que potser am,b el puré de patates ens agradarà més. El nom el trobo super divertit!

Unknown ha dit...

Se mete por los ojos y te cautiva.

El cullerot Festuc ha dit...

No coneixia jo aquest acompanyament!!! Ha d'estar boníssim i a sobre fàcil!
Petunets,
Eva.

OLLES I SOMRIURES ha dit...

Clemenvilla, es una comida contundente como su buen nombre indica. Te aseguro que te chuparás los dedos.

Carme, que bonica és aquella terra. Per qui no la conegui, és un paradís natural, us convido a visitar-la.

Ana, es sabrosa. I entra muy bien con pan recién tostado.

Mercè, tasta-la, anima't.

Eva, no és lo mateix. Però anima't a fer-la que és molt més fàcil que l'allioli.

Bajoqueta, sol també està molt bo. Anims.

Peixos, bó del tot.

Vanesuki, ja em diràs com t'ha quedat.

Dolça, aquestes perrunilles ja estan trigant molt en sortir del forn.

Maria Dolores, molt rica t'ho asseguro.

Margarida, s'assembla però no és lo mateix. Tasta-ho

Puntiyo, comemos con los ojos a veces más que con la boca.

Eva, molt fàcil, com casi totes les meves receptes.

Salut!!!!!

illetapitita ha dit...

Ostres!
M?ha sorprés veure aquesta salsa, jo la faig però no m'havia plantejat mai si venia d'algun lloc ni quin nom tenia.
Doncs el nom el trobo divertit i la salsa molt bona!
Una abraçada!

Delicias ha dit...

Ens agrada el nom, la textura que t'ha quedat, i segur segur que ens agrada el sabor, un deu al ajoatao, probarem, i el conill al forn ha quedat de foto. Una abraçada

Reme y Núria ha dit...

Em sembla bunissima.
La probaré.
Petons

tartasacher ha dit...

Hola:
Qué buena receta. Me alegro te guste mi crema de moras. Es fresquita, bonita y muy rica. Besos mil

Anònim ha dit...

Buenísima esta salsa. No la conocía y no tardaré en probarla

Besos. Ana

Cuinagenerosa ha dit...

olles, em sembla un acompanyament/salsa genial, a casa ens agrada molt l'allioli, segur que aquest 'ajoatao' també ens agradarà!